Barnet i utveckling | Bokhandeln Vidar

Att ständigt anstränga sig att förstå människan i vardande - framtidsmänniskan i varje barn - hör till de mest väsentliga uppgifterna för en waldorflärare. Genom att man beaktar den växande människans inre väsen, som ju hela tiden är i förvandling, kan yttre fenomen och beteenden bli allt mer transparenta.
Varje uppsats i denna bok ägnas ett centralt tema i den antroposofisk-pedagogiska människokunskapen. Grunden läggs genom en skildring av hela människans konstitution.
Sedan behandlas de stora förvandlingsprocesser som avslutas i och med tandömsningen och könsmognaden. Mot denna bakgrund belyses andra viktiga teman för undervisning och uppfostran.
Uppsatserna, som alla har bearbetats och aktualiserat, härrör från de senaste tjugo åren. De riktar sig till lärare, studenter och forskare på det pedagogiska området, och till föräldrar som vill fördjupa sitt förhållande till waldorfpedagogikens grunder.
Dr Ernst-Michael Kranich (född 1929) studerade naturvetenskap i Tübingen och har under många år varit lärare i naturvetenskapliga ämnen i en waldorfskola.
Mellan åren 1962 och 1998 har han förestått Seminariet för waldorfpedagogik i Stuttgart. Han har publicerat en rad böcker i botanik, zoologi och pedagogik.

Författare: Ernst-Michael Kranich
Förlag: Telleby Bokförlag
Utförande: Häftad
Antal sidor: 265
Utgivningsår: 2002