Räkna med rytmer | Bokhandeln Vidar

Ur innehållet: Om räkning och barn - Människans tredelning - Om väsentliga tal - Tal och rytm - Tabeller - Tabeller och talens släktskap - Räkning och teckning - Mängdtal - Avslutning, om minne, lek och matematik.

Hur kan man tillrättalägga räkneundervisningen i de lägre klasserna så den inte blir den belastning som den ibland blir för många elever. hur förmedla räknefärdighet utan att samtidigt skada barnets stora aptit på tillvaron.
"Räkna med rytmer" ger en beskrivning av några sidor av räkneundervisningen i en Waldorfskola. Boken har koncentrerat sig på att beskriva den del rörelselekar och ritningsövningar som kan tillfredsställa barns stora behov av kroppslig aktivitet och samtidigt deras naturliga önskan att lära om tal och räkning.
Boken vänder sig inte bra till lågstadiets lärare utan också till andra som har till uppgift att sysselsätta samma åldersgrupper utanför skolan genom lek och rörelse, till föräldrar med barn som behöver räknehjälp hemifrån och till pedagoger som arbetar med utvecklingshämmade elever.
Bokens författare har genom mer än 35 år arbetat i Waldorfskola och de sista 2 åren också på denna skolforms skandinaviska seminarier.

Författare: Henning Andersen
Förlag: Levande Kunskap
Utförande: Heftad
Antal sidor: 131
Utgivningsår: 1991