Pedagogikens uppgifter i nutidens kulturliv
2 föredrag, Ilkley, England 17 augusti 1923,
ett förord av Sonja Robbert om bland annat upplevelsen av eurytmin som ännu stor helt i begynnelsen av sin utveckling, samt utdrag ur 4 tidningsartiklar i tidningen Ilkley Free Press and Gazette med utförliga referat från konferensen.
Rudolf Steiner beskriver här undervisningens olika inriktningar under tidigare epoker; den grekiska med kroppens utbildning som ideal, den medeltida med den begynnande intellektualismen. För vår tid handlar det om att gripa tag i nya spirande andliga förmågor för att undvika den ensidiga intellektualismen. Levande ideal måste förenas med fördjupning i känslan och kraft i viljan.
Det är viktigt att ge barnen undervisningsstoff i rätt tid med hänsyn till deras utveckling.
Konsten skall genomsyra undervisningen på alla stadier.
(Se även del 1 och 2)
Författare: Rudolf Steiner
Förlag: Telleby Bokförlag
Utförande: Häftad
Antal sidor: 60
Utgivningsår: 1983