Jag är den vilda näcken - Lekar i skolan | Bokhandeln Vidar

VAD ÄR LEK, var kommer denifrån, hur verkar den på oss?

Liksom folksagor har folklekar funnits, alltid och överallt på jorden. Bro bro breja, om alla mina kycklingar, Svarte man, kull och tafatt, hopprep, hagar, brännboll, korgboll... Varför lekte vi alla dessa lekar som barn just i den ålder som vi gjorde? Att gunga, klättra, springa, kulla, kasta, sparka, vad innebär det? Kan man tolka folklekar som man kan tolka folksagor?

Författaren Rudolf Kischnick har intresserat sig för lekar i hela sitt liv. Eftersom han var lärare frågade han sig hur hela denna rika kulturskatt kan användas för våra barn, i vår tid, i olika åldrar.

Resultatet har blivit en rejäl handbok med över 200 konkreta beskrivningar av nya och gamla lekar, spel och sporter, alla indelade efter hur de passar in under skoltiden, från sju till sjutton år. Förutom en gedigen inledning har han gjort kommentarer till de flesta, så att vi ska förstå varför just denna speciella lek eller sport har så stor betydelse i just den speciella åldern.

Leken trängs undan i dag - det vittnar många om och det har många orsaker. Men det beror inte på att lekbeskrivningar saknas. Förhoppningsvis ska denna bok ur den tyska kulturtraditionen - tillsammans med några av alla de fantastiska lekböcker som finns hos oss - kunna bidra till en ny lekkultur.

Författare: Rudolf Kischnick och Wil van Haren
Förlag: Åsnans Förlag
Utförande: Häftad
Antal sidor: 152
Utgivningsår: 1997